Kako je Banjska prošla kroz naslovnice u Beogradu

FOTO: KoSSev

Mesec je dana prošlo od sukoba u selu Banjska u opštini Zvečan, u kojima je, prema potvrđenim informacijama – stradalo četiri lica.

Rano 24. septembra, oko 3 ujutru, ubijen je pripadnik Kosovske policije. Sukob se potom rasplamsao, a u gotovo celodnevnoj razmeni vatre između naoružane grupe ljudi i Kosovske policije – ubijeno je još troje navodnih napadača na policiju, odnosno trojica Srba.

U selu meštani, u manastiru gosti iz Novog Sada, sveštenstvo. Novinarima je ulaz zabranjen, Banjska je zatvorena. Sukob traje.

Ipak, lokalni mediji na srpskom i albanskom jeziku uspevali su sa terena, ali i iz izvora u policiji – da dobiju po koju informaciju.

Dug je bio put da vesti lokalnih medija stignu do onih u Beogradu, makar kada su u pitanju oni portali bliski aktuelnoj vlasti.

Svi oni, „čekali su“ da se o Banjskoj oglasi srpski predsednik i da on, iako je sukob počeo u noćni između 23. i 24. – u 20 časova „razobliči Kurtijeve laži“. „Srbi su se pobunili jer više ne mogu da trpe Kurtijev teror“, bila je predsednikova ključna informacija i prva informacija o tome ko su zapravo bili naoružani i informisani ljudi.

Upravo u tom domenu, sa Kurtijem kao onog ko je „tvorac haosa na Kosovu“, onog ko seje teror i vrši nasilje nad Srbima – sutradan osvanule naslovne strane medija u Beogradu.

„Drama na Severu Kosova! Kurtijevi teroristi ubijaju Srbe! Monstrumi i ranjene pustili da umru“, bio je naslov lista Alo na naslovnoj strani 25. septembra, uz „jasne Vučićeve poruke“ da je „Aljbin Kurti krivac za sav haos“.

„Odgovor na svaku diplomatsku pobedu Srbije. Kurtijevo nasilje nad Srbima. Bure baruta. Drama na Kosovu: Albanac napao nožem srpsku decu, ubijen policajac, naoružane osobe upale u manastir Banjska“, pisao je 25. septembra Kurir, sumirajući događaje od 23. i 24.

Srpski telegraf na naslovnoj je strani jutro nakon Banjske izdvojio poruke srpskog predsednika „Sve nas pobijte, nikada nećemo priznati Kosovo“, „Za sve je kriv isključivo Aljbin Kurti, jedini mu je cilj da Srbiju uvuče u rat sa NATO“, ali i to da je „KFOR dao kart blanš Prištini da ubije naše sunarodnike u južnoj pokrajini“.

„Totalni haos na Kosmetu, desant na manastir. Ubijen policajac, naoružane maskirane osobe s blindiranim vozilom upale u manastir Banjska“, čitaoce Blic-a čekala je ova naslovnica.

Da je „Kosovo na rubu rata“ uz glavni naslov „Krvavi plodovi terora Prištine – U vatrenom obračunu ubijen tzv. kosovski policajac, navodno još tri žrtve…“ – bila je naslovnica Večernjih novosti.

25. septembar / Naslovne strane
FOTO: Telegraf/printscreen

Slično je bilo i 26. septembra.

Uz blurovane slike jednog od ranjenih Srba, ali i jednog od ubijenih, naslovnu stranu Informera pratio je i naslov „Kurti hoće još krvi“, a zbog izjave kosovskog premijera da će „goniti sve oni koji su učestvovali u napadu u Banjskoj“.

Isti je naslov „Kurti želi još krvi“, bio spreman i za čitaoce lista Alo.

Informer je istog dana pisao i o još jednom ubijenom Srbinu, odnosno kako je sumirao, da su „stradali četvorica Srba i jedan pripadnik tzv. ‘kosovske policije'“.

Večernje novosti na naslovnu stranu stavile su vest, koja je u međuvremenu i demantovana – „Kurti zaokružuje plan. Proglašava Sever za područje terorista. To će mu omogućiti da upada u srpske kuće bez naloga i nastavi tiho etnićko čišćenje“.

U delu njihove naslovne strane, sada su se našle sve blurovane fotografije ubijenih Srba od ukupno „najmanje četiri ubijenih Srba“.

„Poslednji čin. Kurti ubrzava etničko čišćenje Srba sa Kosmeta“, naslovna je strana Blic-a istog dana, uz navode da je u okršaju u Banjskoj poginulo petoro.

O „četvrtom ubijenom Srbinu“, odnosno da se broj stradalih u Banjskoj popeo na pet – pisao je i Kurir uz glavni naslov „IZVOR ZLA“ uz analizu stručnjaka da je Kurti isključivi krivac za sav haos na KiM.

O „pet stradalih, od kojih je jedan kosovski policajac“ pisale je istog dana i Vesti, uz naslovnicu „Zulum nad Srbima“.

26. septembar / Naslovne strane
FOTO: Telegraf/printscreen

Informer sutradan, na dan žalosti koji je u Srbiji proglasila Vlada zbog događaja na KiM – uz fotografije i puna imena trojice stradalih Srba u Banjskoj, za naslovnicu izdvaja „Ovo su naši kosovski junaci“. U delu naslovnice ponovo pišu o najmanje još jednom stradalom Srbinu, čiji, kako su naveli, identitet nije saopšten.

Dnevna naslovna strana na Srpskom telegrafu istog je dana glasila „KFOR dopustio streljanje Srba. Kurtijevci nisu hteli živu glavu u manatiru“.

Uz fotografiju sa prvog saslušanja uhapšenih Srba u Banjskoj, Kurirova naslovna strana od 27. septembra glasi „Legalizacija lova na Srbe. Kurti će udariti još žešće. Cilj mu je masovno iseljavanje našeg naroda sa Kosova“.

„Srbija u suzama. Tenzije, jezivo, stajejelena i fudbal, lešinarska opozicija“, naslovnica je bila lista Alo uz fotografije ubijenih Srba i još jedne fotografije – srpske zastave uz natpis da identitet još jednog ubijenog Srbina nije utvrđen.

27. septembar / Naslovne strane
FOTO: Telegraf/printscreen

28. septembra, naslovna strana lista Informer glasila je „EU hoće da nam uvede sankcije. Srbi na meti Zapada i Šiptara“. Na naslovnoj se, a u vezi sa Kosovom, našla i Jelena Karleuša odnosno njena izjava da „Srbe na Kosovu ubijaju, a svet ćuti“.

Blic je na naslovnicu izdvojio naslov „Počeli još jači pritisci na Srbiju. Više zemalja traži da se uvedu mere protiv Beograda „ako se dokaže njegova umešanost u incidente“.

Četvrtog je dana od sukoba Srpski telegraf kroz naslovnu stranu „otkrio šta je prethodilo sukobu u Banjskoj“, uz naslov „Kurti hteo da pohapsi sve viđene Srbe na Kosovu“, što je zapravo jedna od ranijih izjava srpskog predsednika.

Četvrtog je dana Banjska konačno i otvorena, a na naslovnoj se strani Večernjih novosti sutrdana, našla i izjava meštana Banjske o onome što su proživeli kobnog 24. septembra: „Gazili su me po grudima i to zbog stare košulje“.

Sa narodom u Banjskoj bio je i Kurir: „Selo u strahu. Na kućama rupe od metaka, oko njih srča, na jarbolu se vijori srpska trobojka“. I oni su preneli izjavu jedne od meštanki.

28. septembar / Naslovne strane
FOTO: Telegraf/printscreen

Izjave direktora Kancelarije za KiM, Petra Petkovića, o tome da je jedan od ubijenih Srba „mučki stradao“, te da je nakon što se predao i „pao na zemlju overen u glavu od strane Kosovske policije“, bile su glavna u dnevnoj štampi za sledeći dan.

Ređali su se naslovi: „Kurtijevi psi rata overili ranjenike“, „Bojanu razneli glavu iz blizine“, „Mučki – Bojan je overen u glavu, čuo sam da je unakažen“, „Monstrumi. Kurtijevi plaćenici zverski ubili Srbe, Bojanu razneli pola glave“…

29. septembar / Naslovne strane
FOTO: Telegraf/printscreen

Priznanje Milana Radoičića da je on sam organizovao napad u Banjskoj, o čemu gotovo svakog prethodnog dana govorili kosovski zvaničnici, uz navode dokaze i snimke iz Banjske, našlo se na naslovnim stranama dnevne štampe.

„Nismo teoristi, već borci za slobodu. Bio sam u manastiru u Banjskoj 24. septembra sa zemljacima kako bismo ohrabrili srpski narod da pruži otpor Kurtijevom teroru“, preneo je Informer.

Ista se izjava našla na naslovnoj strani i Večernjih novosti, ali uz osvrt i na prvi pretres koje su Specijalne jedinice Kosovske policije izvršile na Severu, uključujući i u mitrovačkom KBC-u.

Ove dve centralne vesti, bile su na naslovnici i lista Blic, ali i ostalih srpskih tabloida.

„Kurti kao Hilter, sve brutalnije iživljavanje nad srpskim narodom. Fašizam. Šiptari demolirali bolnicu, s puškama stigli i pred vrtić“, „Početak kraja sage o Kosovu“…

Propratili su isti mediji i saslušanje i puštanje onoga ko je preuzeo odgovornost za Banjsku, ali i oslobađanje Zorana Marjanovića koji je prethodno osuđen na najstrožu kaznu zatvora za ubistvo svoje supruge.

Ova vest, uz optužnicu protiv roditelja dečaka koji je u maju izvršio više ubistva u OŠ Vladislav Ribnikar u Beogradu, bile su glavne vesti na naslovnim stranama tabloida u Srbiji, sve do sukoba na Bliskom istoku.

Dragana Radulović



Preuzimanje i objavljivanje tekstova sa portala KoSSev nije dozvoljeno bez navođenja izvora. Hvala na poštovanju etike novinarske profesije.